Blog

JÓGA ÚTON 2019.08.28.

Missziómnak tekintem, hogy az ősi jóga tanításait a XXI. század világképéhez igazodva, minél tisztább formában adjam át.........

Részletek

JÓGA ÚTON

2019. augusztus 28., 11:32

Missziómnak tekintem, hogy az ősi jóga tanításait a XXI. század világképéhez igazodva, minél tisztább formában adjam át.........

Hogyan kezdjünk el jógát gyakorolni?

Napjainkban egyre népszerűbb a jóga. Így vagy úgy, de mindenki hallott már róla. Hatha-jóga, Dinamikus jóga, Gerincjóga, Power-jóga, Astanga, Bikram-jóga, Yin-jóga, Yin-yang jóga, Aeriel jóga, Kundalini-jóga, Immunerősítő jóga, Női jóga, Ayurvédikus jóga,…….nem tudom, hogy kifelejtettem –e a felsorolásból valamit. Láthatod, hogy milyen sokszínű a kínálat a "jóga piacon". Aki elhatározta, hogy jógázni szeretne, bizony jogosan teheti fel azt a kérdést, hogy mi ez a sokféleség? Melyik az igazi? Ha ilyen széles a kínálat, akkor vajon melyikkel érdemes elkezdeni? Egyáltalán mi nevezhető jógának?

Nézzük csak:
Az ősi jóga keletkezéséről pontos információink nincsenek; amit biztosan tudunk, hogy kb. 5000 évvel ezelőtt, az India észak-nyugati részén fekvő Indus-völgyben már élt az emberiségnek egy kicsinyke magja, akik ismerték a jógát. Sőt annyira fontosnak tartották, hogy a művészetükben is megörökítették. Kőből formázott ászanázó ember alakokkal azt az üzenetet hagyták az utókornak, hogy igen nagyra becsülik ezeket a gyakorlatokat. Az üzenet ma is él, sőt….. napról-napra egyre nagyobb teret kér…..és kap.

A továbbiakban úgy folytatnám, hogy a jóga nem vallás, inkább egy rendszeresen végzendő fizikai és mentális gyakorlatokból álló életfilozófia; melynek célja a test az elme és a lélek egyesítése. A gyakorlatok pontos kivitelezését, Krisztus után valamikor 400 körül (a pontos idő ismeretlen) a bölcs Patandzsali a Jóga Szútrákban foglalta össze. A Jóga Szútrák bonyolult megfogalmazásait, a jóga útján járó, a Szútrák tanításait követő megvilágosodott mesterek, bölcs filozófusok értelmezték; majd létrehozva a saját jóga iskolájukat, tovább adták a tanítást az emberiségnek. Így keletkeztek a nagy ismert jóga iskolák. A legismertebbek: Himalájai jóga, Ilyangar jóga, Szatyananda-jóga, Sivananda-jóga, Jóga a mindennapi életben rendszer. Aztán ahogy a világ szép lassan változott, és benne az emberiség szokásai, és az igényei is, úgy változott a jóga is. Ahogy változott az egyén és a környezete közötti kapcsolat, úgy születtek újabb és újabb irányzatok, és születnek napjainkban is…...Tehát a jóga él, és aktualizálódik, így ahogy a világban felmerül a változás szüksége, úgy emelkednek ki folyamatosan az egymást kiegészítő új utak, hogy szintézist létrehozva, mindenki megtalálhassa azt, amellyel a leginkább azonosulni és változni tud.

De hogy érdemes választani? Milyen szempontokat érdemes figyelembe venni? A tradícionális jóga iskolák, a Hatha-jóga alapjaira épültek; azaz a gyakorlás során minden testpozíció (ászana) kitartását egy rövid ideig tartó ellazulás követi. Ebben a rövid csendben mindig van lehetőség megfigyelni, hogy egy-egy ászana után hogyan oldódnak ki a feszültségek a testből, és milyen energiaáramlások indultak el. Egy rövid időt kap a test, hogy felkészülhessen a következő ászanára. Ugyanakkor nagyon sokan vannak, akiknek a csend nem jelent biztonságot, és nehezen, vagy egyáltalán nem tudnak ellazulni. Ők fizikailag és mentálisan is egy fárasztóbb, dinamikusabb mozgást igényelnek. Így tudnak magukból kidolgozni feszültségeket. Vannak, akik a választott mozgással a kihívásokat keresik, és a határaik tágításával szeretnének fejlődést elérni. Természetesen mindenki válasszon kedve szerint.

DE! Nem csak szóbeszéd az, hogy, ha nem körültekintően választunk, akkor a jógával bizony sokszor többet ártunk magunknak, mint amennyit használunk. Amikor először eljön hozzám valaki, hogy szeretne megtanulni jógázni, mindig megkérdezem, hogy van –e olyan fizikai problémája, amelyről tudnom kellene. Azért kérdem, hogy a gyakorlás során ezt figyelembe tudjam venni, és szólhassak azoknál a gyakorlatoknál, amelyeket nem végezhet, vagy esetleg csak apró módosításokkal. Ha az a válasz érkezik, hogy nincs semmi gondom, ennek a válasznak soha nem dőlök be. Tovább kérdezősködök. Milyen munkát végez, szokott –e rendszeresen sportolni, vannak –e gyerekei, ha az illető nő, akkor mindig megkérdezem, hogy hány gyermeket szült, és közben figyelem a testtartását, és figyelek a nonverbális közléseire is. Sajnos az ülő munka, a nehéz fizikai munka, a mozgásszegény életmód, a helytelen táplálkozás, a testsúly ingadozások, a szülések, a stressz, néhány év alatt létrehozhatnak olyan elváltozásokat a gerinc struktúrájában, amelyek kezdetben nem okoznak fizikai tüneteket; és mivel nincs fájdalom, igazolt betegség sincs. Ezen okok miatt, kezdetben nem árt óvatosnak lenni.

Ha az a szándékod, hogy elkezded a jógát, és ez nem csak egy szalmaláng, akkor a fenti okok ismeretében, érdemes körültekintően választani. Az a tapasztalatom, hogy a legmegfelelőbb gerincjógával, vagy valamelyik tradicionális jóga iskola különböző nehézségi szintekre bontott óráival kezdeni. Nagyon fontos, hogy egyszerű nyújtó gyakorlatokkal finoman kezdődjön a gerinc struktúrájának a megerősítése. Fontos, hogy fokozatosan legyen bevezetve a fizikai test és az elme is a gyakorlásba, és a gyakorlás alatti csendbe. Ebből baj sosem lehet. Néhány hónap után, ha nincs semmi gond, természetesen tovább lehet lépni a vágyott irányba. Power, Astanga, Bikram, Yin......de a lépcsőfokokat nem érdemes kihagyni. A testünk egészsége ugyanis pótolhatatlan. Spirituális úton járunk, de ha az egészségünk meggyengül, a figyelmet nehéz az élet spirituális tanításai felé fordítani.
A mozgásra pedig mindenképpen szükségünk van.
„Aki nem mozog, az nem veszi észre az őt gúzsba kötő láncokat.”
(Rosa Luxemburg)

Szeretettel: Kriszti

 

Swami Sivananda élete és személyisége (1887-1963)

„1887. szeptember 8-án, egy előkelő család gyermekeként, Tamil Nadu-ban született. Sivanandát már fiatal korában is a szolgálat iránti vágy hajtotta, így lett orvos. Több éven át a szegény Malaysiában szolgált. Ezen kívül kiadott egy orvosi lapot, és sokat publikált az egészséget érintő problémákról, de úgy érezte, hogy ez nem elég. Isten akaratából és áldásával az elmének és a testnek ez a doktora hátat fordított a karrierjének, és a lemondást választotta. Visszatért Indiába és egy évi vándorlás után 1924-ben Rishikes-ben (Himalája) telepedett le, szigorú önmérsékletnek vetve alá magát. A fiatalember megtalálta guru-ját, Swami Vishwanand-át, és Swami Sivananda Saraswati néven beavatták a sannyasba.

Az elkövetkező 7 évben Swami Sivananda legtöbb idejét meditációval töltötte. Még ez alatt az idő alatt is a betegeket szolgálta egy kis klinikán, amelyet ő alapított. Szellemi vonzerejével, erősen zengő hangjával, és nagy erejű szónoki képességével lassan egyre több tanítványa lett. Bárhová ment, előadásokat tartott, az embereket tanította arra, hogy hogyan válhatnak erőssé, egészségessé a jóga ásana-k, a pranayama és a kriya-k gyakorlásával.

A Mesternek zengő, erőteljes hangja volt. Gyakran, az előadások alkalmával finoman félretolta maga elől a mikrofont, és így szólt: „Nincs rá szükségem”. Sztenori hangját erősítés nélkül jól hallhatta akár egy több ezres tömeg is.

Elismeréssel adózva hangjának, Dr. Hari Praszad Sasztrí, a Sánti Szadan London alapítója egyszer megjegyezte: „Leírhatatlan volt az örömünk, amikor a lemezjátszón keresztül meghallottuk a spirituális élet e nagyszerű szószólójának édes és szent hangját. Tény, hogy felejthetetlen élményt jelentett.”

A Mester járása nesztelen volt. Évekig mezítláb járt, utolsó éveiben vászoncipőt hordott. Minden mozdulatát a higgadtság jellemezte. Amikor beszélt, a nyelv folyása egyenletes és természetes volt, és nélkülözte a nyelvbotlásokat.

A Mester megjelenésében messzemenőkig egyszerű volt – sem színes jelek nem voltak a homlokára festve, sem varkocsokba összeálló hajat, vagy lengő szakállat nem viselt, sem füzért a nyakában, sem nyakláncot, karperecet vagy fülbevalót – éppen csak elég ruhát ahhoz, hogy testét az időjárástól megvédje, s hogy a közszemérmet ne sértse. Télen kabátot, nyáron pedig két nagy pamutdarabot hordott, egyet a dereka köré tekerve, a másikat pedig a mellkasán keresztbe vetve, a vállai körül.

1932-ben indította be a Sivanada Ashram-ot, 1936-ban megszületett a „Divine Life Society” (Az Isteni Élet Társasága). A „Yoga Vedanta Forest Academy”-t (Jóga Vedanta Erdei Akadémia) pedig 1948-ban szervezte meg. Minden tevékenységének legfőbb célja és feladata a spirituális ismeretek terjesztése, valamint a jóga és a Vedanta tanítása volt

Swami Sivananda tanítása kikristályosította a vallások alapvető tanait, és a jóga ösvényeket eggyé olvasztotta – létrehozta a jóga szintézisét. Mindezt így összegezte: „Szolgálj, szeress, adakozz, tisztulj, meditálj és valósítsd meg önmagad.”

Az önzetlen szolgálat eszméjének, a karma jógának ragyogó példája volt az ő élete. Swami Sivananda-nak minden munka szent volt, semmilyen feladat nem volt alantas. Fáradhatatlanul kereste az alkalmat arra, hogy szolgáljon és segítsen másokat, és sosem halasztotta el, amit meg kellett tennie. Swami Sivananda több mint 200 könyv szerzője, melyek a szeretet és szolgálat üzenetét hordozzák. Szerte a világon minden nemzetből, vallásból és felekezetből vannak tanítványai. Swami Sivananda 1963. július 14-én érte el a Maha-samadhi állapotát (elhagyta testét).

                     

Swami Vishnu devanada élete (1927-1993)

Swami Sivananda közvetlen tanítványa. Swami Visnu-devananda 1927. december 31-én született Dél-Indiában, Keralában. Rövid katonai pályafutása után „véletlenül” szerzett tudomást Swami Sivananda tanításairól a Sadhana Tattwa (Szellemi Útmutatások) másolatából, amely így kezdődött: „Egy gramm gyakorlás felér több tonna elmélettel”. Ez annyira mély benyomást tett rá, hogy elment Rishikesh-be, hogy találkozzon Mesterével. Az ott átélt intenzív élmény hatására az egész élete megváltozott. Az Ashram-ban a Ganga-hoz (Gangesz folyó) vezető lépcsőn felfelé haladt, ahol szokás szerint az emberek leborultak a szentek előtt. A fiatal katonatiszt (a későbbi Swami Vishnu-devananda) nem akart fejet hajtani senki előtt. Ezért megbújt egy átjáróban, hogy senki sem láthassa. Egy pillanattal később Swami Sivananda váratlanul megjelent és meghajolt az arrogáns fiatalember előtt. Ez a meghatározó lecke volt az első, amelyet Swami Vishnu-devananda a guru-jától kapott. A Swamiji húsz éves korában, 1947-ben lépett be a Sivananda Ashram-ba, Rishikesh-ben. Szerzetes lett (sannyas) és a Sivananda Yoga Vedanta Forest Academy első hatha-jóga professzora. Indiai és nyugati tanítványok ezreit oktatta. Emellett folyamatosan gyakorolt, hogy kimunkálja a nehéz, haladó hatha-jóga technikát. Tíz éven át mesterének irányítása alatt élt, és dolgozott. 1957-ben Swami Sivananda nyugatra küldte, hogy terjessze az ősi jóga technikát ezekkel a szavakkal:  „Várnak az emberek.”

Swami Visnu-devananda beutazta Észak-Amerikát, jógát tanított és megfigyelte a nyugati életmódot. A következő években több Jóga Ashramot alapított.

  • 1958-ban létrehozta az első Sivananda Yoga Vedanta Centrumot Montrealban.
  • 1967. Sivananda Jóga Üdülő-Ashram – Nassau (Bahamákon)
  •            Jóga – Farm (Kalifornia, New York)
  • 1978. Sivananda Yoga Vedanta Dhawanthari Ashram (Észak-India, Kerala)
  •            Sivananda Kutir – Netala (Himalájában, a Gangesz folyó mentén)

Főbb művei: Telljesen Illusztrált Jógakönyv, Meditáció és mantra-k, Magyarázat a Hatha Yoga Pradipika-hoz, Karma és betegség.

Egy nap a nassaui Jóga Üdülőben Swami Vishnu-devananda-nak látomása volt meditáció közben. Embereket látott, akik rémülten rohantak egy hatalmas tűzlabda előtt. Bár nem értette rögtön ezt a szörnyű látomást, azonban már eddigi tapasztalataiból tudta, hogy amikor kinyilatkoztatásként valami megjelent előtte, az mindig anyagi formát ölt.

Ez késztette arra, hogy később megalakítsa a TWO-t (True World Order)(Igazságos Világrend), melynek feladata a béke és a megértés elősegítése. Úgy érezte, hogy meg kell tanítani a jövő politikai vezetőit és a világ felelős polgárait a jóga tudományára, hiszen igaz testvériség és béke csak akkor uralkodhat, ha erős önuralmat gyakorló vezetők vannak, akik tudatos belső békével rendelkeznek. Ha nincsen béke belül a társadalom egyes tagjaiban, akkor kívül sem létezhet.

Swami Vishnu-devnanda Mahasamdhi-ban távozott 1993. november 9-én. Testét a Ganga-ba helyezték az Uttar Kashi közelében található Sivananda Kutir-ban. „ (Sivananda Kézikönyv)

 


Hozzászólások

Még nem szólt hozzá senki!



Hozzászólok


* A kiemelt mezők kitöltése kötelező!

!
!






Vissza az előző oldalra!
Tiszta Forrás - Jógaműhely - Magyar